Snabba Cash








Bakgrund:

Detta utspelar sig för en tid sedan, jag var då anställd sedan ett par år tillbaks på en kedja som butikschef. Jag hade många av mina vänner där, och umgås fortfarande med en del utav dessa.
Detta handlar om en av mina då närmsta vänner och även den person som jag träffade min sambo genom. (vi kan kalla honom Adam)
Jag var utarbetad och hade tagit "semester" i 2 veckor för att försöka ta igen mig efter en jobbig period med mycket ansvar.




Solen skiner ute, det är en fin vårdag. Jag tittar upp emot den blå himlen och njuter av solens strålar mot mitt ansikte. Jag styr mina steg mot tunnelbanan och min destination för dagen.
Jag har varit så gott som helledig i en vecka nu, med undantag från dom dagliga samtalen från min butik och något enstaka från huvudkontoret.  Idag så ska jag åka och hälsa på en kollega och överraska henne, och när jag är där kan jag även passa på att bjuda henne på lunch.
När jag sitter på tunnelbanan så ringer Adam och frågar vad jag gör, jag berättar att jag är på väg till Sara och han frågar om han får göra oss sällskap. Vi bestämmer att vi ska mötas upp i hennes butik, för att sedan hitta ett bra ställe att luncha på. Sagt och gjort, 15 minuter senare så står vi framför en alltid lika strålande Sara och berättar vad vi har för planer. Vi bestämmer ett lunchställe och styr våra steg mot detta.
Det blir en mycket trevlig lunch med en massa skratt och skvaller om både det ena och den andra. Sara och jag köper en varsin kaffe efter maten och sätter oss ute i solen och röker. Adam däremot ska iväg på ett ärende till huvudkontoret som ligger ett par hundra meter därifrån.

Både jag och Sara har just den här dagen på känn att det är något i görningen, då det varit tyst på både mail och telefon. Vilket är olikt ett företag med så många butiker, samt anställda i butikerna. Vi försöker komma fram till vad det kan vara, men drar snart slutsatsen att det "är fredag" och att det kan vara så att personalen där precis som vi njuter av vårens första riktigt varma dag. Och eftersom det då var jag som hade hand om de butiker som låg i vår region rent statistikmässigt och följde upp med mail på den sidan, så var det även där ett mail om dagen som föll bort.
När vi senare kommer tillbaks till Saras butik smiter jag iväg på ett par ärenden men lovar att titta in igen innan jag åker hemåt.
Efter en stund möter jag upp Adam igen, han följer mig runt en sväng och börjar prata om att han funderar på att säga upp sig och pröva något annat. Jag tycker att det låter som en vettig idé, då vi båda är slutarbetade.
Efter att jag fått tag på det jag behövde går vi tillbaks till Sara. Hon frågar om jag kan se till hennes butik en stund medans hon och Adam går och köper kontorsmaterial, och jag ser det som ett bra tillfälle att kolla upp hur min butik ligger till statistikmässigt. "klart att ni ska gå" blir mitt självklara svar.

Det kommer in kunder i butiken som jag och Saras personal (Peter)hjälps åt att expidera dessa. Peter blir klar med sin kund innan mig, och när jag avslutat mitt samtal med min kund och vänder tillbaks mot kassadisken ser Peter likblek ut. Jag frågar vad det är, han pekar mit skärmen och jag tittar. Vi har fått ett mail från huvudkontoret, och den konstiga känslan jag och Sara hade, vart helt plötsligt på riktigt.

Vi hade fått ett mail från huvudkontoret, med tillhörande fil. Denna fils innehåll var "felkvitton" och återköp. Detta med respektive säljares namn och kvitto för kvitto vad man hade köpt tillbaks och vilken summa det slutade på, samt en summering av varje säljares kvitton. Jag tittade genom listan och såg att det i mitt fall inte var någon fara, ringde till personen som avsänt detta mail och förklarade kvitto för kvitto. Och mailade honom senare samma förklaringar. Och scrollade sedan av ren nyfikenhet ner listan, när jag kom fram till Adams namn  så vart jag lika blek som Peter. Summan på återköp  under hans namn slutade på över 100 000. Jag tittade på Peter och han på mig, och vi förstod genast varför den här litan var utskickad. När jag sedan tittade på tidsperioden som kvittona var uttagna, visade det sig att det rörde sig om en 3 månaders period. Alltså hade Adam stulit över 100 000 från företaget på 3 månader. Vi stod där stumma båda två när Sara och Adam kom tillbaks från sitt ärende, ingen av oss visste vad vi skulle säga.

Adam tackade för sig och åkte hem.
Jag visade Sara listan som jag och Peter nyligen tittat på, och jag såg hur det precis som på mig 5 minuter tidigare, knöt sig i magen på henne. Vi diskuterade fram och tillbaks, försökte att komma fram till en bra förklaring till vad vi nyss hade sett, men det vi kom fram till var att vi nu visste hur Adam hade råd med sin dyra bil, sina resor etc. Jag berättade även för Sara att han efter att han vart på huvudkontoret förklarat för mig att han "funderade på att säga upp sig".

(Det visade sig senare att han fick säga upp sig på plats den dagen)

Det som hände efter detta var att  vi som stod Adam närmst vart utredda, det var en tuff tid. Alla var misstänkta att ha hjälpt Adam. Men dom kom till slut fram till att detta var något som Adam gjort på egen hand. Men att ingen förstod varför. Han hade ett välbetalt arbete, bra arbetskamrater och en underbar fru. Det vi kom fram till var att han antagligen behövde snabba pengar till något.

Adam vart aldrig polisanmäld för detta, och det är något som fortfarande gör mig väldigt besviken.
Om man gör något så får man stå för detta och ta sitt straff.



,

Jag umgås fortfarande med Adam, men ytligt,då min sambo är barndomsvän med honom. Jag vet att han innerst inne vet med sig att jag sett denna lista och vet vad som hänt. Men ingen av oss har tagit upp detta ämne.
Jag har flera gånger fått bita mig i tungan, och jag förmår inte att vara trevlig mot honom längre.

Jag har slutat på den arbetsplats vi då arbetade på, då jag vart arg och besviken på hur detta sköttes. Jag vet att detta är något som säkert händer dagligen där ute, men att se det med egna ögon är ingen trevlig historia. Särskillt inte när det handlar om någon man litar på, ens egen vän.



Kommentarer
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

Jag köpte den på telia butiken :D

2010-01-13 @ 08:46:16
URL: http://ferhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0